“Mijn brochures zijn zo saai”

“Maar hoe kunnen we onze brochures interessanter maken?”, zuchtte een prospect vorige week. Een man naar mijn hart! Ten eerste omdat hij begrijpt dat hij zijn prospects moet boeien. Ten tweede omdat hij daarvoor bij de communicatiemadam komt aankloppen…:-)

En u? Hoe vermijdt u dat uw folders meteen in de prullenmand belanden? De communicatiemadam geeft alvast 5 eenvoudige tips:

1. Vertel een verhaal
Schrap die bedrijfshistoriek. Weg met droge opsommingen van al uw services. Breng een verhaal! Stond u aan de wieg van een product dat de wereld veranderd heeft? Vertel dan de anekdote van de man of vrouw die het bedacht heeft. Toon wat uw bedrijf betekent voor het dagelijkse leven van uw klanten. Zoom in op menselijke, levensechte ervaringen.

2. Laat uw klant aan het woord
Nóg beter dan zelf te vertellen hoe goed u wel bent: laat uw klant getuigen. Wat was zijn probleem? Waarom koos hij voor u? Hoe heeft uw product of dienst hem vooruit geholpen? Sta niet alleen stil bij de rationele argumenten maar focus ook op emoties. Gemoedsrust, status, gezinsgeluk, succes,… : het zijn stuk voor stuk zeer herkenbare drijfveren.

3. Geef tips
Marketeers zijn het erover eens. Anno 2010 zijn de sterkste merken diegene die hun klanten meer bieden. Meer advies, meer tips, meer ondersteuning, … Gebruik uw brochure om een aantal handige tips te delen met uw (potentiële) klant. En durf buiten de lijntjes van uw eigen product of dienst te kleuren. Produceert u babyvoeding? Geef dan tips over leuke spelletjes die ouders met hun kind kunnen spelen. Verkoopt u barbecuestellen? Toon dan hoe uw klant er geslaagde familiefeestjes mee organiseert.

4. Werk met checklists en testjes
Nog een reden om uw brochure bij te houden: testjes die uw lezer aan het denken zetten. “Hoe vrouwvriendelijk is uw bedrijf?” “Hoe efficiënt werkt u?” In dezelfde categorie: checklists! “In 10 stappen naar een veiligere werkvloer”, “checklist voor een geslaagd bedrijfsfeest”, … Zolang er maar een link is met uw eigen activiteiten en troeven kan werkelijk alles.

5. Besteed aandacht aan de vormgeving
Een tekst die uw lezer bij de kraag vat is een must. Maar uw brochure is niet af zonder krachtige beelden. Foto’s, illustraties, cartoons, … : mogelijkheden zat. Eén gouden raad: ontwikkel een eigen, herkenbare stijl (of beter: laat die ontwikkelen door een professional), en kies voor sprekende “prentjes” die uw verhaal ondersteunen. Waarin herkent een klant van een zetelfabrikant zich volgens u het meest: in een foto van de productiehal of in een familiekiekje met lachende gezichten op de sofa?

Advertenties

0 Responses to ““Mijn brochures zijn zo saai””



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Dit is de blog van de communicatiemadam. Een straffe freelancer uit Gent die kleine en grote bedrijven helpt om slimmer te communiceren. Met tijdelijke ondersteuning, advies, copywriting en training.

Laat uw e-mailadres achter en blijf op de hoogte van de nieuwste blogartikels van de communicatiemadam.

Doe mee met 14 andere volgers


%d bloggers liken dit: