Humo’s eindejaarsvragen, maar dan over het werk

Belangrijkste trend in 2010
Het ongeduld waarmee de sociale media aan de deur van de bedrijfscommunicatie staan te kloppen. En hoe zenuwachtig bedrijven daarvan worden. “We willen wel iets op Facebook doen, maar hoe houden we controle?” De koudwatervrees blijft groot. En de angst om sociaal te zijn nog veel groter dan de angst voor al die nieuwe technologische snufjes. Zolang dat niet verandert, zullen alle seminaries over social media in 2011 tot vervelens toe de Aveve-case op de agenda hebben staan.

Belangrijkste evolutie in 2010
De stille dood van de goede briefing. En ik ben niet de enige die dat betreurt, te oordelen aan het gezucht en getrek van veel collega’s. “Doe maar, je kunt dat veel beter dan ikzelf.” “Iets voor prospects maar ik weet zelf ook niet goed wat.” Jammer dat weinig managers nog de tijd nemen (of krijgen?) om hun gedachten te ordenen en op papier te zetten. Misschien moet ik er binnenkort maar eens een artikeltje over posten. Vijf tips voor betere briefings. Interesse, iemand?

Beste (business)boek van 2010
“The Conversation Manager” van Steven Van Belleghem. Ik weet dat ik in herhaling val. Maar als je wilt begrijpen hoe marketing & communicatie vandaag werkt, is dit boek een absolute must. En veel prettiger om te lezen dan pakweg de nieuwe Kotler. Ik ben benieuwd wat Clo Willaerts daar eind februari nog zal aan toe te voegen hebben.

Beste film opleiding van 2010
Een voormiddag “Opzetten van strategieën die echt werken” met Kurt Verweire, onderdeel van de Vlerick-opleiding “Lanceren van innovaties”.

Beste toneelstuk seminarie van 2010
De lakmoederproef van Johan Verest in het DM Update Seminar over direct mail-copywriting. Of hoe het gezond verstand van je moeder even doeltreffend is om de inzendingen voor de Gouden Veer te evalueren als alle grote psychologietheorieën samen. Fijn ook dat Verest niet alleen met succesverhalen uitpakte, maar ook eigen voorbeelden van mislukte schrijfsels becommentarieerde.

Wie wenst u wat toe voor 2011?
Ik wens alle bedrijven tijd voor bezinning. Ja, u leest het goed, bezinning. “Wie zijn we? Waar staan we vandaag? Zijn we nog relevant voor onze klanten? Wat willen we voor hen betekenen?”. In elke onderneming die het beste voor heeft met de buitenwereld, zit een goed verhaal verscholen. En het zijn die verhalen die mij als communicatiemadam interesseren. En waarmee ik mensen kan helpen boeien en binden. En nu we toch bezig zijn: mag ik mezelf ook iets toewensen? Ja? Doe mij in 2011 dan maar veel goede briefings.

0 Responses to “Humo’s eindejaarsvragen, maar dan over het werk”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Dit is de blog van de communicatiemadam. Een straffe freelancer uit Gent die kleine en grote bedrijven helpt om slimmer te communiceren. Met tijdelijke ondersteuning, advies, copywriting en training.

Laat uw e-mailadres achter en blijf op de hoogte van de nieuwste blogartikels van de communicatiemadam.

Doe mee met 14 andere volgers


